Prinses Mabel onder de indruk van de campagnes van jongeren tijdens Youth Campaign Lab

Prinses Mabel onder de indruk van de campagnes van jongeren tijdens Youth Campaign Lab

De 12 uur durende ‘Youth Campaign Lab’ zit erop! De jongeren hebben door middel van een creatief proces geweldige ideeën bedacht om aandacht te vragen voor aids. Aan het einde van de dag hebben ze dit mogen presenteren aan prinses Mabel Wisse Smit.

Jongeren gingen aan de slag met het gegeven dat mensen zich niet beseffen dat er vandaag de dag nog steeds dagelijks 5000 nieuwe hiv-infecties ontstaan. Door middel van het ‘Design thinking proces’ hebben de jongeren een zoektocht afgelegd waarbij de doelgroep voorop staat.

Jongeren maken het verschil
Deze manier van creëren vond prinses Mabel zeer indrukwekkend. “Wat ik heel bijzonder vind, is dat er op een super creatieve manier wordt nagedacht over hoe je dit soort informatie effectief kunt overbrengen op de doelgroep”, aldus Mabel. Dat Dance4Life en de Amsterdam Youth Force jongeren betrekken bij deze problematiek vindt Mabel heel erg belangrijk: “Hiv en aids zijn een enorm groot probleem onder jongeren wereldwijd. Natuurlijk weet niemand beter hoe we deze jongeren kunnen bereiken dan jongeren zelf. De positieve energie van deze changemakers vond ik ook heel erg leuk om te zien.”

Het creatieve proces
Het proces begon met een discussie met Yvonne Euverman, Policy Officer Health and Aids Division bij Ministerie van Buitenlandse Zaken. Vervolgens formuleerden de jongeren een assumptie die zij hebben over dit onderwerp. Doormiddel van een Skype gesprek met jongeren uit andere landen en door op straat mensen deze stellingen voor te leggen, kregen zij inzichten voor de campagne.

Dit heeft geresulteerd in hele inspirerende campagne ideeën. Een van de ideeën was om video’s te maken waarin mensen praten tegen hun 16-jarige zelf over bijvoorbeeld de risico’s van seks. Een ander idee is om op etiketten van bijvoorbeeld Coca-Cola flesjes persoonlijke verhalen te schrijven, zodat er weer aandacht komt voor de issues die vandaag de dag nog spelen. Een andere creatieve campagne had het doel om hiv net zo bespreekbaar te maken als een appel. Dit wilde ze doen door fruit uit te delen waar boodschappen op staan die een discussie stimuleren zoals: ‘Wanneer kun je hiv niet meer overdragen.’

Deze enorm inspirerende dag is een geweldige kick-off voor de Aids Conference in juli. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer nieuws over dit event.

16-05-2018

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen