Doutzen in Nepal


Bij ons in Nederland is trouwen een sprookje. In Nepal vaak een nachtmerrie. Daar trouwt 60% van de meisjes nog voor hun 18e. Velen zelfs voor hun 15e. In Nederland is zo jong trouwen abnormaal, maar in Nepal zijn kindhuwelijken aan de orde van de dag. In dit land worden meisjes gezien als bezit waarover onderhandeld kan worden. Met alle gevolgen van dien. Zo gaan uitgehuwelijkte meisjes niet meer naar school en hebben ze vaak te maken met seksueel geweld en zwangerschappen op jonge leeftijd. dance4life strijdt tegen kindhuwelijken met een speciaal dance4life voorlichtingsprogramma in Nepal. Ons werk in Nepal wordt mogelijk gemaakt met steun van de Nationale Postcode Loterij.

Documentaire: Doutzen in Nepal

Om in Nederland iedereen bewust te maken van de problematiek rondom kindhuwelijken reisde onze ambassadeur Doutzen Kroes samen naar Nepal. Doutzen ontmoette verschillende meisjes die op jonge leeftijd uitgehuwelijkt zijn. Daarnaast bezocht ze de projecten van dance4life om te zien hoe dance4life met gebruik van muziek, dans en persoonlijke verhalen een verschil maakt in het leven van deze jongeren. Op 20 december werd de documentaire 'Doutzen in Nepal' uitgezonden op RTL 4.

dance4life: young people are the future

Tijdens het dance4life programma in Nepal delen we kennis en doorbreken we taboes. We creeren een omgeving waarin jongeren kunnen praten over onderwerpen als kindhuwelijken, genderongelijkheid en seksualiteit en geven hen de juiste kennis en vaardigheden zodat ze leren hoe ze voor zichzelf kunnen opkomen. Op een bijzondere manier verspreiden we ook kennis in de minder toegankelijke gebieden van Nepal.

Radiosoap

Het bergachtige landschap van Nepal maakt veel gebieden moeilijk bereikbaar. dance4life ontwikkelde – met steun van de Nationale Postcode Loterij - een wekelijkse radiosoap om nog meer jongeren én volwassen voor te lichten. De radiosoap gaat over het dagelijks leven van twee Nepalese jongeren. Tijdens de soap informeren we op een laagdrempelige en positieve manier over onderwerpen als kindhuwelijken, ongelijkheid en seksualiteit met als doel het verminderen van het aantal kindhuwelijken. De soap heeft in Nepal een bereik van 6 miljoen jongeren en 15 miljoen volwassenen. Lees hier meer.


Campagne: Worst Brides Ever!

Met de campagne Worst Brides Ever! brengen we kindhuwelijken onder de aandacht. Door herkenbare beelden te laten zien waarin bruiden (of bridezillas) zich als kinderen gedragen, wordt het contrast duidelijk tussen deze diva's en een Nepalees meisje. Wie is eigenlijk de 'bizarre bruid'? We laten zien dat het er in Nepal vaak heel anders aan toe gaat: daar moeten kinderen zich als bruid gedragen. Onze campagne is ontwikkeld door Selmore. Bekijk hier alle campagnepartners. Help je mee onze boodschap te verspreiden?

Deel deze campagne!